El FC Barcelona, fora de l’elit econòmica (i 2)

Al marge de la posició que ocupa el FC Barcelona en el rànquing de l’informe de Deloitte de 2014 i dels dos llocs que ha perdut respecte l’edició de l’any passat, hi ha dues dades en aquest informe que resulten notòries i explicatives de per què el club blaugrana ha caigut del podi dels clubs de futbol més rics del món i que haurien de preocupar als seus actuals i futurs directius.

La primera dada revela que mentre la indústria del futbol ha crescut d’un 22 per cent en els últims dos anys, el FC Barcelona es manté estancat amb uns ingressos de 485 milions d’euros. La temporada 2012 – 2013, els ingressos dels 20 clubs que formen el rànquing de Deloitte van créixer d’un 8 per cent i van assolir els 5.400 milions d’euros, mentre que en aquesta l’increment ha estat més accentuat, encara, d’un 14 per cent que ha situat els ingressos en 6.200 milions d’euros. Dubto que hi hagi cap indústria (legal) al món que creixi a aquests ritmes tan continuats i sostinguts. És simptomàtic que d’aquest creixement el FC Barcelona en quedi al marge.

La segona dada, ja apuntada a l’article d’ahir, és que des de la temporada 2011 – 2012, any d’inici de l’estancament actual, mentre el creixement comercial dels quatre primers clubs del rànquing han crescut d’un 40 per cent, els del FC Barcelona han baixat d’un 1 per cent. La dada és significativa i transcendent si es té en compte l’anàlisi que els experts de Deloitte fan de l’economia del futbol i si s’observen les prediccions que fan per als anys que vénen i que acostumen a ser encertades; per exemple, ja van predir la revifada econòmica del Manchester United.

En el seu anàlisi, els experts de Deloitte observen que des del 2004 – 2005, els ingressos en concepte del que en diuen el dia del partit i que engloba totes les activitats que es fan a l’estadi, bàsicament la venda d’entrades, han passat de ser un terç dels ingressos dels clubs a una cinquena part de manera que aquesta davallada, prou significativa i que la tendència augura que seguirà, els clubs més rics l’han compensada amb una estratègia comercial agressiva. És el que explica, segons l’informe de Deloitte, el creixement de Reial Madrid, Manchester United, Bayern de Munic, PSG i Manchester City i, alhora i en negatiu, l’estancament del FC Barcelona.

Una explicació apressada i recurrent al tòpic diria que l’estancament blaugrana s’explica per la pobre prestació esportiva de les últimes temporades, especialment la darrera, en què ha acabat sense cap títol que li hauria fet perdre atractiu. Tanmateix, l’explicació és falsa. I tant el FC Barcelona mateix com el Manchester United valen d’arguments. La mateixa situació va viure la temporada 2007 – 2008, precisament quan va aconseguir situar-se segon en el rànquing de Deloitte, i enguany li ha passat al Manchester United, ha acabat amb la seva pitjor classificació a la Premier League però ha superat en ingressos a FC Barcelona i Bayern de Munic.

A més, si anem a mirar el rànquing per aficionats, trobem el FC Barcelona situat en primeria posició en nombre de seguidors a Facebook (81,4 milions) i al Twitter (13,8 milions), frec a frec amb el Reial Madrid (80,7 i 14,4 respectivament) i molt per sobre del Manchester United (63,9 i 4,2).

El que aquestes dades revelen és que el FC Barcelona ha perdut múscul financer respecte dels seus competidors; hi ha el Reial Madrid i el Manchester United que se li allunyen, el Bayern de Munic que l’ha superat i el PSG i el Manchester City que l’encalcen. Hi ha una altra dada que l’informe de Deloitte no recull però que despulla clarament la capacitat del Barça per competir amb els seus rivals: el percentatge que dedica a salaris esportius ha crescut fins al 70 per cent en el darrer pressupost quan el marge de seguretat recomanat tot just el situa en el 55 per cent.

Amb aquestes dades, no és estrany que el debat sobre el futur blaugrana de Messi no s’aturi i que es situï al Manchester United com possible destí de l’argentí atès que els anglesos necessiten, per ratificar la remuntada econòmica que han protagonitzat, un equip que els torni al podi futbolístic. De diners, en tenen de sobres.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s