El FC Barcelona, fora de l’elit econòmica (1)

Si futbolísticament els socis i aficionats del FC Barcelona poden tenir la sensació que el seu equip ha perdut l’embranzida agafada fa deu anys amb les dues lligues espanyoles consecutives i la Lliga de campions de París i que va culminar amb el Barça de les sis copes l’any 2009, econòmicament aquesta sensació queda ratificada per l’informe anual de la consultora Deloitte que s’ha fet públic aquesta setmana en què s’estableix el rànquing per ingressos econòmics dels clubs europeus.

De l’informe de Deloitte se’n desprenen quatre conclusions. Primera, el FC Barcelona porta tres anys estancat a la ratlla dels 485 milions d’euros que ha assolit aquesta darrera temporada; les dues anteriors les va tancar amb 483 milions d’euros. Segona, que  ha caigut del podi dels clubs més rics del món en passar de la segona posició en què s’havia instal·lat la temporada 2007 – 08 a la quarta. Tercera, que la distància amb els clubs més rics del món s’amplia. I quarta, que els clubs que el segueixen en el rànquing, PSG, Manchester City i Chelsea, als quals podem qualificar de nous rics, se li han acostat molt.

L’any 2003, el FC Barcelona ocupava el lloc 13è del rànquing de Deloitte (123 milions d’euros), a l’alçada del Newcastle, i molt lluny del Manchester United (251 milions d’euros). Amb la posada en marxa del que l’equip econòmic de la junta directiva de Joan Laporta en va anomenar el cercle virtuós, el FC Barcelona va escalar posicions temporada rere temporada fins que l’any 2009 va aparèixer en el rànquing de Deloitte per davant del Manchester United i a prop del Reial Madrid. El sorpasso era significatiu per dues raons: perquè l’equip de Laporta s’havia fixat en el model de creixement del ManU, iniciat a mitjans dels anys noranta, i perquè aquell mateix any l’havia vençut de manera clara a la final de la Lliga de campions: era un sorpasso econòmic i futbolístic.

Aquesta temporada, el Manchester United ha recuperat el segon lloc amb uns ingressos de 518 milions d’euros, malgrat que la temporada passada va ser un fiasco esportiu en acabar setè a la Premier League, la seva pitjor classificació, i haver quedat fora de la competició europea. Tot i això, el creixement del ManU ha estat espectacular, de 424 milions d’euros a 518 milions d’euros, gràcies a l’increment dels ingressos televisius i al desenvolupament de nous acords comercials a la Xina, Corea del Sud i Nigèria. A més, l’informe de Deloitte anticipa un creixement més fort aquesta temporada gràcies als acords amb la General Motors pel patrocini de la samarreta i l’acord amb Adidas.

El FC Barcelona també s’ha vist superat pel Bayern de Munic, que ha passat dels 431 milions d’euros als 488 milions d’euros, gràcies a la fortalesa del mercat interior alemany i també per l’obertura de nous mercats mundials, en el seu cas als Estats Units.

El Barça ha caigut del podi dels clubs més rics del món i veu com el Reial Madrid i el ManU s’allunyen. El rànquing l’encapçala el Reial Madrid per desè any consecutiu amb 549,5 milions d’euros, per 519 milions d’euros la temporada passada. La consecució de la Décima li ha valgut esdevenir el primer club que supera els 200 milions d’euros d’ingressos per drets televisius.

A més de perdre distància respecte dels més rics, el FC Barcelona, estancat en els 485 milions d’euros des de finals de la temporada 2011, veu com se li acosten per darrera els nou rics. El PSG ha passat en dues temporades del lloc 10 al 5, de 221 milions d’euros l’any 2012 als 474 milions d’euros aquest 2014; el Manchester City, que ocupava el setè lloc l’any 2012 amb 286 milions d’euros, ha passat al sisè amb 414 milions d’euros; i el Chelsea, tot i haver perdut dos llocs des del 2012, en què ingressava 323 milions d’euros, del cinquè al setè, ha millorat substancialment respecte el 2013 en passar de 303 milions d’euros a 388 milions d’euros.

En termes globals, l’estancament de l’economia del FC Barcelona també és significativa atès que, en el seu conjunt, el creixement dels 20 clubs que conformen l’elit econòmica del futbol ha estat d’un 14 per cent. Així, mentre el futbol mundial creix, els ingressos del FC Barcelona s’estanquen. De fet, segons assenyala Deloitte, els ingressos comercials s’han reduït d’un 1 per cent des de la temporada 2011 – 12 mentre que en el mateix període els ingressos comercials dels altres 4 clubs més rics han crescut d’un 40 per cent.

En aquest sentit, l’informe de Deloitte assenyala que per al FC Barcelona serà clau tancar bons acords comercials amb la renovació dels seus patrocinadors principals si vol mantenir-se en les posicions capdavanteres del seu rànquing.

Advertisements

One thought on “El FC Barcelona, fora de l’elit econòmica (1)

  1. Retroenllaç: Marc Ingla: “És irrefutable que el club ha deixat de créixer” | Amb sal i pebre

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s