El Barça i la comunicació, i el cinquè factor

Amb la comunicació passa una mica com amb el futbol, que tothom es pensa que en sap.

El president del FC Barcelona, Josep Maria Bartomeu, va presentar ahir els canvis que ha fet a la seva Junta directiva. El més significatiu és la supressió del portaveu, que fins ara era Toni Freixa. A partir d’avui, el nou vicepresident de l’àrea de comunicació, Manuel Arroyo, decidirà cada vegada quin directiu ha de sortir a explicar el que correspongui.

Encara que ja hi ha qui ho ha criticat, a mi em sembla que pot ser una opció bona. Com ho era la de tenir un portaveu únic. Perquè no crec que aquest aspecte sigui determinant per a una bona o una mala comunicació.

En tot acte comunicatiu hi intervenen quatre factors bàsics. El què, el qui, el com i el quan. Tots són decisius i hi influeixen, però amb graduacions diferents. El que és fonamental és què es comunica.

És clar, és imaginable una situació en què una bona decisió comunicada de forma inadequada, en un moment inoportú i per un portaveu maldestre sigui rebuda de manera negativa. I, al contrari, que una decisió pèssima s’arribi a percebre positivament si s’explica adequadament, en un moment oportú i per un portaveu hàbil i empàtic.

No obstant, són situacions plausibles només a curt termini. A mitjà termini, les decisions es perceben tal com són i el seus efectes positius o negatius afecten la credibilitat dels seus responsables.

Però, hi ha un cinquè factor que influeix d’una forma definitiva en com el receptor rep i valora els missatges. És el canal pel qual s’emeten i circulen. Vull dir els mitjans de comunicació i, en el cas del Barça, el colossal aparat mediàtic que l’envolta i que condiciona granment l’opinió pública culer.

Aquest cinquè factor fa que la comunicació del club no depengui tant ni del què, ni del qui, ni del com ni del quan, com d’interessos individuals i col·lectius, alguns dels quals són confessables.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s