L’espiral del soroll

En els darrers dies he topat amb dos articles fascinants dels  catedràtics Francesc de Carreras i Enrique Gil Calvo publicats a El País amb els títols Cataluña: la espiral del silencio i El misterioso caso catalán, respectivament. Ja es veu de què van i em sembla que es pot intuir que hi ha una voluntat indissimulada i directa d’equiparar l’Alemanya dels anys vint i trenta del segle XX que deriva en el nazisme amb la Catalunya que pretén votar en un referèndum el seu futur polític.

Diu Carreras: “(…) para que en una sociedad se produzca el fenómeno de la espiral del silencio es preciso que previamente se infunda miedo, que los individuos tengan la percepción de que si se desvían del clima de opinión mayoritario están amenazados de exclusión. (…) En Cataluña, durante más de 30 años ha habido y hay miedo a la soledad y a la exclusión. Miedo en las personas, en los grupos y en los partidos políticos. Miedo en la sociedad. El nacionalismo ha dominado la escena y ha excluido, cuidando de que no se notase [el subratllat és meu], las voces críticas. Los callados, para autojustificarse, se van pasando al independentismo que creen está a punto de triunfar. Es la espiral del silencio [concepte de la sociòloga alemanya Elisabeth Nölle-Neumann]. Frente a esta realidad, alguien con autoridad, en Cataluña y en España, debería superar el miedo y empezar a hablar.”

I diu Gil Calvo: “¿Cómo es posible que el pueblo más culto, moderno e ilustrado de la península haya caído en semejante regresión irracional? (…) Y en seguida surge como precedente lo que una historiadora catalana (Rosa Sala rose) llamó el misterioso caso alemán: ¿cómo se entiende que el pueblo más avanzado de Europa inventase el nacionalismo völkish? Al decir esto, no pretendo recurrir a la llamada banalización del nazismo, pues de ninguna forma cabe pensar que el catalanismo pudiera caer nunca en la criminalidad nazi. (…) Y la explicación que me parece más plausible del enigma catalán es la misma que la del misterioso caso alemán: el factor responsable del hecho diferencial catalán y alemán es el modelo de familia troncal [sic] (también genuino de la comunidad vasconavarra) [resic], basada en la autoridad paterna y el reparto desigual de la herencia en beneficio del primogénito con exclusión del igualitarismo fraterno [requetesic]. Pues, tal como ha argumentado el demógrafo histórico Emmanuel Todd, este tipo de familia da lugar a una antropología política basada en el diferencialismo particularista y el autoritarismo jerárquico, típicos del nacionalismo völkish. Y esto explica tanto la insolidaridad de la Alemania de Merkel con el resto de la Unión Europea como la negativa de los catalanes a compartir la caja común española del igualitario café para todos.”

Hi ha articles que es comenten ells tots solets i arguments que són tan hilarants, per cert, com els de les 210 planes que el ministeri d’Afers estrangers espanyol ha enviat a les seves ambaixades i consolats perquè els escampin com a veritat revelada i constitucional, que cal tenir en compte però que no paga la pena entrar-hi. Ara resultarà que allò del pactisme també era una enganyifa del romanticisme historiogràfic català. Perquè el que és una veritat incontrovertible, sense que calgui muntar simposis ni aquelarres d’historiadors amb barretina, és que en el conflicte entre Catalunya i Castella, el català és l’únic poble que al llarg de la història ha estat agredit militarment i jurídicament de manera periòdica, amb  constància, puntualitat i intencionalitat d’assimilació a la fraternitat i el cafè castellans.

Ara: d’aquests dos articles, i d’altres que se n’han publicat i es publicaran, a la premsa d’allà i a la d’aquí, me’n fascina la capacitat per a observar un fenomen social i en no comprendre’ls o en no convèncer les lleis internes que el somouen, buscar arguments i teories científiques per explicar-lo segons les pròpies conviccions, ideologies, interessos, etcètera. Ja accepto que d’aquesta incapacitat no n’està exclòs ningú i que deu ser la forma habitual d’acarar la realitat i analitzar-la. Tanmateix, enmig de tant de soroll com hi ha, parlar de silenci, precisament…

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